Основни проблеми в устата ви

Херпес

Известен също като пришки при треска, вие не получавате херпес вследствие на висока температура или настинки, но те могат да бъдат отприщени от него. Вирусът, който причинява херпес, обикновено се предава чрез целувка, общи прибори за хранене или друг вид близък контакт. Кремове и мазила могат да намалят дискомфорта и да ускорят заздравяването. При чести подобни възпаления може да се нуждаете от рецепта. Херпесът се появява върху устата. Други проблеми включват афти, темпоро-мандибуларни възпаления, лош дъх и рак на устата.

Обложване

Причинено от гъбичката Кандида, обложването се среща по-често при възрастни или бебета. Но една отслабена имунна система, антибиотици, диабет или определени лекарства, като вдишвани кортикостероиди, може да причинят разрастване на Кандида. Избърсването на петната причинява възпаление. Консултирайте се с лекар за точна диагноза.

Черен космат език

Това безболезнено състояние се случва, когато малките подутини на езика се удължат и уловят бактериите, които се намират в устата ви – правейки езика ви да изглежда черен и космат. Причините може да включват употреба на антибиотици, лоша устна хигиена, пушене, пиене на много чай или кафе и слабо слюнкоотделяне. Миенето на езика с четката за зъби и употребата на стъргалка за език обикновено е достатъчно за лечението му, въпреки че понякога се налага и приемането на лекарства.

Афти

Никой не знае какво причинява тези малки болезнени рани в устата ви. Причините обикновено включват свръхчувствителност, инфекции, хормони, стрес, както и неприемането на достатъчно от някои витамини. Наричани също афтени язви, афтите могат да се появят и на езика, бузите, дори венците. Те обикновено траят седмица-две. Упорити и развити афти могат да се лекуват с кремове или предписано лечение.

Левкоплакия

Левкоплакията е реакция на възпаление, като груби зъби, лошо пасващи изкуствени челюсти, пушене и бездимен тютюн. Тя може да се появи като бели петна или плака в устата, обикновено е безболезнена и не може да се изстърже. Левкоплакията може също да бъде предраково състояние. Упорити петна или други промени в устата изискват преценка на зъболекар.

Лихен планус

Рядък обрив, появяващ се във вид на дантелени бели петна или червени ярки подутини на вътрешността на бузите или езика може да е лихен планус. Никой не знае какво го причинява. Общо взето, в лека форма лихен планус не се нуждае от лечение. Ако причинява болка или язва, може да се лекува с устно или локално лекарство. Лихен планус на устата може да бъде хронично и може да увеличи риска от рак на устата. Лихен планус може също да влияе на кожата, скалпа, ноктите и гениталиите.

Географски език

Когато части от езика ви са без някои от характерните малки подутини, вие се оказвате с по-високи и по-ниски места, придаващи на езика ви картографски вид. Петната могат да променят мястото, модела и размера в рамките на няколко минути или часове. Географски език е безболезнено състояние и може да се появи и да отмине. Обикновено не налага никакво лечение. Ако има болка, болкоуспокояващи и противовъзпалителни могат да помогнат.

Рак на устата

Възпаление на устата, което не отминава. Необяснима безчувственост в лицето, устата или врата. Проблеми при дъвчене, говорене или преглъщане. Това са няколко симптома на рак на устата. Причините могат да включват пушене на цигари и употреба на бездимен тютюн, много пиене, прекомерно излагане на слънце и семейна история на заболяване от рак. Не оставяйте страха да ви държи настрани от лекаря – навреме открит рак на устата е лечим.

Темпоро-мандибуларни възпаления

Проблем с челюстта наречен темпоро-мандибуларен ставен синдром може да причини силна болка в челюстта, лицето, ухото или врата. Стискане, скърцане със зъби или нараняване може да са все причинители на темпоро-мандибуларни възпаления, но резултатът често е един и същ: болка, замаяност, дори трудности при преглъщане. Лечението може да включва почивка, предпазител за уста, лекарства или хирургическа намеса.

Счупени зъби

Хрупане на лед или твърди бонбони, стискане или скърцане със зъби, дори излагането на зъбите на топло и студено може да доведе до отчупвания, пукнатини и счупване на зъбите. Малки отчупвания или пукнатини може да не са проблем. Но всичко по-сериозно може да доведе до болка или трайно увреждане на зъбите. Вашият зъболекар може да предложи залепване, оформяне, порцеланови покрития и коронки за фиксиране на лошо увредени зъби.

Амалгамна татуировка

Забелязвали ли сте малко синьо-сиво „петно” в меката част на устата ви след зъболекарска намеса? Наричани амалгамни татуировки, те се появяват, когато малко парче от амалгамна пломба се вклини в бузата или венеца ви. Среброто в амалгамата се впива в меката тъкан в устата ви и започва да прилича на нещо като малка татуировка. Амалгамните татуировки не са вредни. Но ако синьо-сивото петно се разрастне или промени цвета си, това не е амалгамна татуировка. Помолете зъболекаря си да го погледне.

Пародонтит

При пародонтит като гингивита, бактериите в плаката могат да причинят отдръпване на линията на венците. Образуват се джобове, които се възпаляват и могат да доведат до загуба на кост. Правилната устна хигиена може да предотврати пародонтита. Пушенето, лошата диета и стресът може да го влошат. Посетете зъболекаря си за лечение на отдръпващи се венци.

Болести на венците

Зачервени, подути или кървящи венци могат да са гингивит, който може да причини разхлабване и опадване на зъбите. Известен също като болест на венците, гингивитът – форма на пародонтит – може да де появи, когато болест, лекарство, плака или друг проблем остави венците уязвими на бактериална инфекция. Превенцията е най-добрата стратегия. Това означава ежедневно миене с четка и почистване с конец, както и редовни посещения на зъболекар. Напреднал гингивит може да наложи приемането на антибиотици.

Изгаряне от аспирин

Случвало ли ви се е аспирин да заседне в бузата ви, близо до болящ зъб? Може да сте се надявали, че това ще облекчи болката ви по-бързо, но вместо това киселината в аспирина образува бяла груба рана от изгаряне върху венците или бузите ви. Предотвратяването на изгаряне от аспирин е лесно – просто гълтайте тези болкоуспокояващи! Лечението на изгаряне от аспирин е елементарно – нужно е време. Дребни изгаряния отшумяват след около две седмици.

Кариеси, абсцеси, промяна на цвета

Ежедневното миене с четка и почистване с конец, както и редовните посещения при зъболекар, могат да предотвратят проблеми като кариеси, абсцеси и промяна в цвета. Не се шегувайте при сериозен зъбобол. Зъбните инфекции могат да се разпрострат към лицето, черепа и дори кръвообращението. Посетете възможно най-скоро вашия зъболекар, ако зъбоболът ви продължи повече от 1-2 дни или ако имате температура, болка в ушите или при широко отваряне на устата.

Лош дъх

Неизмитите зъби имат части от храна по тях, които са преносители на бактерии и са причина за лош дъх. Постоянен лош дъх или лош вкус в устата може да се дължи на продължително дишане през устата, суха уста, сигнал за болест на венците, или дори диабет. Борете се срещу лошия дъх като миете зъбите и устата си с четка, пиете вода и избягвате храните причинителки. Консултирайте се със своя зъболекар, ако лошият дъх продължи.